top of page

Leergang Interventiekunde

Effectief interveniëren met gevoelsprecisie - voor leidinggevenden en adviseurs.

LEERGANG INTERVENTIEKUNDE.jpg

Start vijfde Vlaamse editie op 26 en 27 februari 2025
Begeleid door Eric Koenen & Lieve Scheepers

Verandering laat zich niet ‘managen’ maar ‘uitnodigen’.

Iedere leidinggevende of adviseur die zelf betrokken is bij veranderingen weet inmiddels dat het traditionele ‘changemanagement’ eigenlijk niet werkt, hooguit kortstondig.

​

Mensen laten zich immers niet zomaar veranderen of managen. Er ontstaat pas beweging wanneer met gevoelsprecisie, op het juiste moment wordt geïntervenieerd in boven- en onderstromen. Op basis van wat je als leidinggevende of adviseur ziet, hoort, voelt. Die kunst en kunde noemen we ‘interventiekunde, een nieuwe discipline die meerdere kennisgebieden verbindt en focust.

Een leergang vanuit veel perspectieven

In de Academie voor Interventiekunde kiezen we op grond van jarenlange praktijkervaring en de meest recente inzichten uit onderzoek voor een interdisciplinaire benadering op het snijvlak van de organisatiekunde, psychologie, bedrijfskunde, systeemkunde en filosofie. Niet één visie of model waarbinnen alles schijnbaar klopt of past. Zo zit de werkelijkheid per slot van rekening niet in elkaar. De meest effectieve interventie is uiteindelijk de interventie die goed past bij degene die hem doet. Daarom is er in deze leergang effectief interveniëren niet alleen oog voor organisatiepatronen maar ook voor de eigen patronen die in de loop van het (werkend) leven zijn ontstaan.

Wat kan deze leergang voor jou betekenen?

Wat kan deze leergang voor jou en je organisatie betekenen?

Nieuwe inhoud en kennis wordt telkens gekoppeld aan het samen nieuwsgierig onderzoeken van concreet praktijkmateriaal van de begeleiders en de deelnemers. Er zit namelijk al veel ervaring en wijsheid in onze leergroepen en die benutten we ten volle.

 

De basiswetten van de groepsdynamica ontstaan als vanzelf ook binnen deze leercontext.

Dit samen ervaren, er betekenis aan geven als individu én als groep, durven experimenteren met nieuwe perspectieven, maken dat je met gelaagd inzicht en effectief gereedschap ook op je eigen werkplek nieuwe aanpakken kan inzetten. Zodat er beweging kan komen in die situaties -denk aan het maken van businessplannen, visieontwikkeling, vastgelopen samenwerkingsrelaties, noodzakelijke vernieuwingsprocessen, ...- waarin je een leidinggevende of adviserende rol hebt.

Wat je na deze leergang nog meer en beter kan in je werk:

• Je kan vanuit brede diagnostiek en met gevoelsprecisie de juiste interventies doen, die in boven- en onderstromen nodig zijn om het ontwikkelingsproces, het veranderproces van de organisatie als geheel, van teams en van individuen te verbeteren of te versnellen.
 

 

• Je beschikt over de meest actuele kennis uit organisatiekunde, bedrijfskunde, sociologie, psychologie, systeemkennis en filosofie en ervaart hoe je dit geïntegreerd en praktisch kunt toepassen.
 

 

• Je versterkt je persoonlijk Interventiekundig meesterschap met veel individuele aandacht voor specifieke eigen leerthema’s. De eigen werkpraktijk is daarbij leidend.
 

 

• Je kijkt vanuit meerdere perspectieven naar dat wat speelt in uw werkpraktijk en bent in staat om invloed te nemen op duurzame vernieuwing en doorbreken van belemmerende patronen
 

 

• Je ontmoet boeiende en uitdagende vakgenoten in de leergroep die werkzaam zijn

in diverse werkcontexten.
 

 

• Je werkt in een leergroep met maximaal 12 deelnemers
 

 

Je kan nog meer uitleg vinden op www.academievoorinterventiekunde.nl

Begeleiders

In deze praktijkgerichte leergang van de Academie voor Interventiekunde werkt Eric Koenen in Vlaanderen samen met Lieve Scheepers.

Zij kennen beide de dynamiek van organisaties vanuit een intern en extern perspectief, dankzij hun lange werkervaring en eigen verantwoordelijkheid als bestuurder, directielid, en consultant in vele sectoren en organisaties.

Begeleiders
1.jpg

“Het is vaak niet zozeer moeilijk te weten wat we moeten doen,

doen wat we weten is ingewikkelder.”

​

www.academievoorinterventiekunde.nl

ERIC KOENEN

2.jpg

“Tussen wat iemand zegt en niet bedoelt, en tussen wat iemand niet zegt en wel bedoelt, gaat de meeste liefde verloren.” (Kahlil Gibran)

Dat is in samenwerkingsrelaties niet anders.

LIEVE SCHEEPERS

Praktisch

De Leergang bestaat uit 6 blokken. Elk blok bestaat uit een afwisseling tussen theorie, praktijk en het bespreken van eigen vraagstukken.

​

DATA

​

De vijfde Vlaamse editie start op 26 en 27 februari 2025.

Vervolgdagen: 27 maart, 24 april, 12 en 13 juni, 10 juli en 25 september 2025

Aan de start van de Leergang gaat een intakegesprek vooraf met een van de begeleiders.

​

​

LOCATIE

​

Werkhuis PLATEAU

Hyacintenlaan 14, 3550 Bolderberg (Heusden-Zolder)

Zie voor meer informatie: www.plateau.space

​

​

DE KOSTEN

​

Inclusief materiaal en lunches bedragen € 4.950,- excl. btw.

Voor Zelfstandigen Zonder Personeel geldt een speciaal tarief.

​

​

INSCHRIJVEN

Graag mailen naar lieve@lievescheepers.be

​

​

CONTACT

Lieve Scheepers

lieve@lievescheepers.be

+32 479 53 45 65

​

​

​

Praktisch

Reflecties deelnemers

De

Ontwerp zonder titel (1).png

“Haal de voetstukken onder anderen weg, luister naar jezelf, boven, maar vooral onder de waterlijn, herken het gekwetste kind, ga regelmatig een/het socratisch gesprek aan, gebruik de wijsheid van de groep, zonder je eigen wijsheid te negeren of te minimaliseren.”

​

Kristien Vaes - Advocaat, erkend bemiddelaar

“Je kunt niet vertrekken van waar je niet bent en je bent daar niet voor niets gekomen!”

Deze inspirerende leergang daagt je uit om te reflecteren. Om beter verbinding te maken met jezelf en met je omgeving. Om vanuit heldere kaders en vernieuwde inzichten interventievaardiger te worden. Zalig om te mogen (h)erkennen en om er al ploeterend mee aan de slag te gaan."

​

Luc Meekers - HR expert talent, vormingscoördinator

“Ik merk dat ik nu nog veel meer geloof in de kracht van ‘samen slim’ en de koppen samen steken dan ervoor. Ik deed het al – bewust ook - en nu valt het me nog meer op hoe waardevol het telkens is en ga ik er ook nog bewuster en meer naar op zoek. Het bracht me al een paar keer echt met rasse schreden vooruit in mijn denken.”

 

Veerle Devos - Leerarchitect CM

"De andere taal in deze leergang heeft ervoor gezorgd dat de herkenning en erkenning van een aantal basis-patronen in mijn interactie en hoe dit (op)speelt als interventiekundige, dieper en beklijvender was. Mezelf als interventie-instrument beter leren kennen dus."

 

Katelijne Callebaut - Loopwise

“Met deze inspirerende leergang heb ik mijn 30 jaar ervaring in leidinggeven en coachen goed kunnen analyseren en beter leren inzetten en ik heb er een mooie zelfanalyse en een leuk netwerk bij gekregen.”

 

Marc de Wind - Senior Consultant De Wind & Co

Reflecties deelnemers

Heb je vragen of stem je graag samen af of deze leergang voor jou is?

Neem contact en we spreken concreet af

bottom of page